Genel Bilgiler
AKADEMİDE YENİLİKÇİ DİJİTAL ARAÇLAR VE AKADEMİK GELİŞİM EĞİTİMİ (SEZON 2 İLE KARŞINIZDA OLACAĞIZ!!! ÇOK YAKINDA!!!) Etkinliğin Amacı: Proje önerimiz, lisansüstü öğrencilerin akademik becerilerini geliştirmeyi amaçlayan kapsamlı bir eğitim programı içermektedir. Öncelikli hedefimiz, özellikle deprem bölgesini kapsayan alanda akademik çalışmalarını yürüten öğrencilere çeşitli akademik alanlarda derinlemesine bilgi aktaracak ve pratik beceriler kazandıracak teorik ve uygulamalı bir eğitimin gerçekleştirilmesidir. Böylece deprem sonrası yeniden yapılanma sürecini geçirdiğimiz şu günlerde, çalışmalarına yansıyacak bu önemli altyapı desteği sayesinde araştırmacıların motivasyon da kazanarak ilerlemeleri yönünde önemli bir adım atılacağı düşünülmektedir. Eğitim programı; LaTeX, Google Documents, Overleaf gibi işbirlikçi çalışma ortamları ve bulut platformları, Mendeley ve Zotero gibi referans yönetimi araçları, akademik dergi belirleme dijital araçları, dergi metriklerinin geçerli ve doğruluğu kanıtlanmış platformlardan elde edilmesi, uluslararası yayınevlerine ait veritabanlarına kayıt ve etkin kullanımları ve araştırma makalelerinin hazırlanmasındaki kilometre taşları dahil olmak üzere çok çeşitli konuları kapsayan birkaç modüle bölünecektir. Özellikle uzaktan eğitim sürecindeki deprem bölgesi üniversitelerinde çalışma yürüten lisansüstü araştırmacılar için çevrimiçi ortamlarda, danışmanlarıyla ortak çalışmaları işbirlikçi bir şekilde yürütecekleri platformların kullanımı yönündeki eksikliklerin tamamlanması da ayrı bir önem arz etmektedir. Lisansüstü alanda eğitimlerine devam eden araştırmacılar, tez çalışmalarında ve kariyer yolunda gerçekleştirdikleri diğer araştırmalara ışık tutacak temel akademik becerileri kazanma, günümüz teknolojisinin de getirdiği kazanımlarla daha da zenginleşen dijital akademik araçların kullanımı, bilimsel dergilerin seçimi ve dergi metriklerinin elde edilmesi, literatür taraması ve dijital yazım araçlarının etkin kullanımı gibi önemli başlıklarda zaman ve emek kaybı yaşayabilmektedir. Bu problemler bazı köklü üniversitelerdeki kütüphane kaynakları, editoryal ofisler ve araştırmaya yönelik yazım destek büroları gibi sistemlerle aşılabilmekteyken, özellikle deprem bölgesinden etkilenen üniversitelerin bu kurumların tesisini sağlaması ve işlerlik kazandırması uzun zamanlara yayılabilecektir. Lisansüstü eğitim gören araştırmacılar ve akademik danışmanlarının zaman kaybı yaşamaması ve öğrencilerin bu donanımla kısa süreli bir eğitimle de olsa temel bir altyapı kazanması, özellikle deprem bölgesini kapsayan alanda çalışmalar yürüten araştırmacılar için önemli bir imkan olacaktır. Bu bağlamda, tez önerisi aşamasına gelmiş (yüksek lisans öğrencileri) ve doktora öğrencileri arasından belirlenecek, istenen ön şartları sağlamış katılımcılar, eğitim sonunda tez çalışmalarını ivmelendirecek altyapı ve akademik çalışmalarının niteliğini arttıracak dijital araçların etkin kullanımı ve doğru seçimi bakış açısı ile donanmış olacaktır. Deprem bölgesindeki bir üniversitede depremden etkilenmiş lisansüstü araştırmacılara yönelik de sunulacak olan bu eğitim programı, özellikle bu tür doğal afetlerin yıkıcı etkileri nedeniyle öğrenme süreçlerinde aksamalar yaşanabilecek bir ortamda, öğrencilerin akademik becerilerini geliştirme konusunda büyük bir önem arz etmektedir. Deprem sonrası birçok öğrenci ve araştırmacı, kaynakları, araştırmaları ve diğer materyalleri yitirerek çalışmalarının önemli bir kısmını kaybetmiş olabilirler. Bu durumda, lisansüstü araştırmacıların araştırma süreçlerinde yeniden başlamaları gerekebilir ve bu eğitim programı, onların bu süreçte ihtiyaç duyacakları becerileri kazanmalarına yardımcı olacaktır.
Etkinliğin Kapsamı: Planlanan etkinliğin, lisansüstü araştırmalarda çeşitli disiplinlerde çalışmalar yürüten araştırmacıların akademik kariyer yolunda ilerlerken, bu yolda ihtiyaç duyulan temel kavramların daha anlaşılır hale getirilmesi ve bunların yanı sıra akademik anlamdaki dijital okur-yazarlığın güçlendirilmesi için kritik öneme sahip olacağı öngörülmektedir. Bu bağlamda etkinliğin hedef kitlesi mühendislikte lisansüstü eğitim gören araştırmacılar başta olmak üzere mimarlık, eğitim, ekonomi/işletme/iktisat gibi alanlarda lisansüstü araştırmalar yürüten, araştırmacıları kapsamaktadır. Özellikle deprem bölgesinde araştırmalar yürüten araştırmacıların da bu yenilenme sürecinde bu kapsamdaki bir eğitimle önemli kazanımlar sağlayacağı düşünülmektedir. Bu amaç doğrultusunda 7 gün olarak planlanan eğitim programı, teorik ve uygulamalı kısımları kapsayacak şekilde altı ana modülde gerçekleştirilecektir. Bu modüller aşağıda verilmiştir.
LaTeX modülü, profesyonel belgeler oluşturma, matematiksel denklemleri dizme ve bibliyografya oluşturma gibi konuları kapsayacaktır. Öğrencilere, akademide gerekli olan yüksek kaliteli belgeler ve sunumlar üretmek için LaTeX'i kullanma konusunda uygulamalı eğitimlerin verilmesi planlanmıştır. Ayrıca eğitim içeriği, günümüz dünyasında uzaktan ekip çalışması ve iş birliği için gerekli olan Google Documents, Overleaf ve Dropbox gibi ortak çalışma ortamlarını ve bulut platformlarını da kapsayacaktır.
Akademik yazımda ve proje hazırlamada kollaboratif çalışma ortamları modülü, lisansüstü çalışmaların çoğunda karşılaşılabilen uzak ekiplerle çevrimiçi ortamlarda işbirlikçi olarak araştırmalar yapmayı gerektirecek durumlarda, zaman kazandıracak dijital araçların kullanımına odaklanacaktır. Google dokümanlar, çevrimiçi LaTeX platformu Overleaf ve diğer bulut tabanlı platformların da anlatımı gerçekleştirilecektir.
Referans yönetim araçları modülünde Mendeley ve Zotero ile etkin kullanımları hakkında detaylı sunumlar yapılacaktır. Öğrenciler referanslarını yönetmek, bibliyografyalar oluşturmak ve araştırma iş akışlarını kolaylaştırmak için bu araçları nasıl kullanacaklarını öğrenecekler ve bu konulardaki deneyimlerini uygulamalı olarak artırma yolunda önemli adımlar atacaktır. Eğitim ayrıca bir araştırma önerisinin nasıl yazılacağı, bir araştırma makalesinin nasıl yapılandırılacağı ve uygun alıntıların ve referansların nasıl kullanılacağı dahil olmak üzere araştırma makalesi hazırlamanın temellerini de kapsayacaktır.
İçerikteki ders programının bir diğer kritik modülü, akademideki yayıncılık sürecine odaklanmaktadır.Öğrenciler, makaleleri için doğru akademik dergiyi seçmenin önemini, çalışmalarını hakem değerlendirmesine gönderme sürecini ve makaleleri nasıl gözden geçirip yeniden göndereceklerini öğreneceklerdir. Ders ayrıca, araştırmayı teşvik etmek ve yaymak için gerekli olan akademik yayıncılık veritabanlarını ve bilimsel dizinleri de kapsayacaktır.
Ayrıca program, akademik Twitter, ResearchGate, LinkedIn, TikTok ve Instagram kullanımına ilişkin ayrıntılı sunumlarla sosyal medyanın akademideki rolüne odaklanacak içeriklerle de zenginleştirilecektir. Öğrenciler, araştırmalarını ilerletmek, diğer araştırmacılarla bağlantı kurmak ve akademik ağlarını genişletmek için bu sosyal medya platformlarını nasıl kullanacaklarını öğrenecek ve alanında uzman araştırmacıların bu platformlarda paylaştığı kıymetli ve nitelikli bilgiye nasıl ulaşacakları konusunda tecrübeler kazanacaktır. Ayrıca etkinlik, ChatGPT gibi yapay zeka araçlarının akademik araştırmalarda etik bir çatı altında kullanılmasına ilişkin hususları keşfedecek yönde sunumları da içerecektir. Öğrenciler, literatür araştırmalarında ve diğer akademik görevlerde ChatGPT kullanmanın potansiyel faydalarını öğrenecekler ve konu hakkında genel çerçevede bilgi sahibi olacaklardır. Ayrıca eğitim içeriğinde, ChatGPT'yi akademide kullanmanın sınırlamaları ve etik olarak nasıl kullanılacağı hakkındaki önemli başlıkları da ele alacaktır.
Genel olarak, etkinlik programının içeriği dijital araçlar konusunda kapsamlıdır, akademinin birçok alanına hitap eder ve öğrencileri akademik kariyerlerinde uygulayabilecekleri pratik becerilerle donatmayı amaçlar. Etkinliğin sonunda öğrenciler, çeşitli akademik araçları kullanmak, saygın dergilerde araştırma yayınlamak ve çalışmalarını tanıtmak, sosyal medya platformlarını kullanmak adına gerekli bilgi ve becerileri kazanmış olacaklardır. Bunu genel olarak akademik dijital okur-yazarlık olarak da nitelendiriyoruz. Lisansüstü öğrencilerinin bu temelde alacağı bir eğitim de kariyer yollarında önemli bir adım olacaktır.
Etkinlik programımızın lisansüstü öğrenciler için değerli bir kazanım olacağına ve akademik kariyerlerinde başarılı olmalarına yardımcı olacağına eminiz. Programımızın, öğrencilere günümüzün rekabetçi akademik ortamında gerekli olan kapsamlı bir akademik beceriler seti sağlayacağına inanıyoruz.
LaTeX platformunun getirdiği kaliteli bir akademik yazım katkısı, akademik anlamda günümüzün kullandığı en yenilikçi dijital araçların tanıtılması ve tüm bunların bilgisayar başında uygulamalı olarak yaptırılması gibi önemli noktalarla, eğitim planımız desteklenmeye değer görülürse, lisansüstü araştırmacıların kariyerlerine önemli bir katkı sağlanmış olacaktır. Böyle bir etkinliğin TÜBİTAK desteği çatısı altında düzenli ve profesyonel olarak verilmesi, katılımcıların iaşesi ve ikramları ile üniversitemizin sağladığı laboratuvarlarda verimli bir öğrenme ve etkileşim ortamı sağlanmış olacaktır.
Ayrıca, etkinlik yürütücüsünün Fen Bilimleri Enstitüsü yönetiminde aktif olarak rol alıyor olması da lisansüstü öğrencilerimize ulaşım ve etkinliğin yaygınlığının sağlanması adına önemli bir katkı olacaktır. Fen Bilimleri Enstitüsü çatısı altında toplamda 36 anabilim dalında, 1849 öğrencimiz aktif olarak lisansüstü eğitimlerine devam etmektedir. 1428 öğrencimiz yüksek lisans kademesinde ve 421 öğrencimiz de doktora kademesinde araştırmalarını yürütmektedir. Dünya genelindeki yaygın eğilim gibi, Fırat Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü de tez yazım konusunda LaTeX konusunda bir pozitif algı yürüterek, öğrencilerimizin bu platform ile daha hızlı ve nitelikli bir metin oluşturmasına ve görünümden ziyade içeriğe ve yaptıkları bilimsel çalışmanın çıktılarını paylaşmaya odaklanmaları için bir altyapı oluşturmaktadır. Öngörülen etkinlik bu anlamda da hem hitap edilen hedef kitlenin gerekliliklerine birebir uyması hem de bunun yanında akademik gelişim ve akademide dijital okur-yazarlık konularını da kapsayan zengin içeriği ile araştırmacıların kariyerine sunacağı katkılar ile önemli bir açığı ulaşabildiği imkanlarla doldurmuş olacaktır. Eğitim sonunda "Know-How" oluşturulması, katılımcılar arasında paylaşımı ve kursiyerlere pratik bir şekilde aktarılması etkinlik süresince 15 kişilik gruplar halinde gerçekleştirilmiş olunacaktır. Nihai olarak, etkinlik planı "Amaç" bölümünde belirtilen yaygın etkilere ulaşacak ve etkinliğin motivasyonlarını elde edecek şekilde kurgulanmıştır. |
Hızlı Erişim